CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AND INNOVATION: A MULTIPLE CASE STUDY WITH BRAZILIAN COMPANIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24857/rgsa.v14i1.2189

Keywords:

Corporate Social Responsibility, Innovation, Strategy, Brazil

Abstract

Different stakeholders pressure companies to innovate and to include Corporate Social Responsibility (CSR) in their strategy. This article examines how innovation and CSR relate in some Brazilian companies. We conducted a multiple case study with five companies that claim to be highly innovative and to include social and environmental responsibility in their strategic agenda. Results indicate that CSR is mainly employed in a reactive way and cannot be considered strategic in these cases. CSR has a secondary position for these companies, while innovation is prioritized, since it is perceived as a source of value and competitiveness. We found a unilateral relation between the constructs, according to which innovation can generate CSR benefits, but CSR does not generate benefits in terms of innovation. CSR and innovation also exist independently, in a way that not every innovation generates CSR benefits. The paper presents implications and future studies suggestions.

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Author Biographies

Natália Rohenkohl do Canto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGA/UFRGS), na área de Inovação, Tecnologia e Sustentabilidade. Tem como áreas de interesse comportamento do consumidor, sustentabilidade, economia circular, desperdício de alimentos, eco-inovação e gestão sustentável da cadeia de suprimentos.

Andréia Cristina Dullius Verschoore, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Administração na área de Inovação, Tecnologia e Sustentabilidade pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Head de Operações e Inovação na Grow+ Aceleradora de Startups, além de mentora de startups. Possui interesse nos seguintes temas: dinâmica de inovação da firma, capacidades de inovação da firma, empreendedorismo e startups.

Patrícia Dias, Instituto Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) na área de Inovação, Tecnologia e Sustentabilidade. Tem como áreas de Interesse Sustentabilidade em Cadeia de Suprimentos, Gestão Socioambiental, Inovação e Sustentabilidade, Educação para Sustentabilidade.

Marcia Dutra de Barcellos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora Associada do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com atuação na Escola de Administração. Membro Titular do Comitê Assessor da área de Administração, Contabilidade e Economia (CA-AE) do CNPq e Líder do Grupo de Pesquisa CNPq da Produção ao Consumo. Participa do Núcleo de Gestão da Inovação Tecnológica (NITEC) e do Grupo de Pesquisa em Sustentabilidade e Inovação (GPS). Realizou Pós-Doutorado e atua como Professora Visitante (Affiliated Staff) na Universidade de Aarhus. Principais áreas de interesse: Inovação, Marketing, Sustentabilidade e Agronegócios.

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Published

2020-06-16

How to Cite

do Canto, N. R., Dullius Verschoore, A. C., Dias, P., & de Barcellos, M. D. (2020). CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AND INNOVATION: A MULTIPLE CASE STUDY WITH BRAZILIAN COMPANIES. Revista De Gestão Social E Ambiental, 14(1), 93–113. https://doi.org/10.24857/rgsa.v14i1.2189